SØSTRENE GRENE MED STORT UNDERSKUD EFTERFULGT AF STORT OVERSKUD I SKYGGEN AF COVID-19

On 23 December, 2020.

30. april 2020 afsluttede Søstrene Grenes Holding et regnskabsår, som bød på et historisk stort underskud på næsten 60 millioner kroner før skat, mens indeværende regnskabsår forventes at byde på et af de største overskud i Søstrene Grenes snart halvtredsårige levetid.

”2020 har på alle måder været et bizart og dramatisk år for os. Først en meget dyr midlertidig nedlukning af langt de fleste af vores butikker, så et kæmpe underskud og så en meget succesfuld lancering af vores webshop. Dette efterfulgt af en meget stor opbakning fra kunderne efter nedlukningen, og nu kigger vi igen ind i nye midlertidige nedlukninger, men samtidig også et historisk stort overskud og rekordomsætning i indeværende regnskabsår. Vi ser meget positivt på fremtiden, men de næste måneder bliver helt sikkert også turbulente, da sundhedskrisen jo på ingen måde er slut endnu,” fortæller CEO Mikkel Grene.

Positiv genåbning gav god start på det nye regnskabsår og ny energi til de fysiske butikker
I foråret havde kæden tæt på 80% af sine butikker lukket grundet pandemien, men allerede i juli var alle markeder genåbnet. Og genåbningen blev budt varmt velkommen af kædens kunder, hvilket har givet en god start på det nye regnskabsår, fortæller Mikkel Grene:

”Vi kunne virkelig mærke, at vores kunder havde savnet os. Vi havde frygtet, at kunderne ville vende langsomt tilbage. Men det er gået bedre end forventet. Vi åbnede op med stor fremgang – kunderne kommer lidt færre gange, men så køber de til gengæld noget mere, når de er i butikken. Det har været fantastisk at opleve den opbakning fra vores kunder oven på den hårdeste periode i Søstrene Grenes historie. Under anden bølge har vi haft en overraskende stor omsætning, hvilket skyldes at de butikker, der rent faktisk har fået lov til at åbne, sælger markant mere end i 2019. Særligt i de markeder, der har haft lukket ned i lang tid, oplever vi en meget stor opsparet købelyst, der bliver udløst, når kunderne endelig får lov til at shoppe igen.”

Turbo på digitalisering og flere online-markeder grundet Covid-19
Under nedlukningen i marts lancerede Søstrene Grene en webshop på det danske marked. I juni fulgte en webshop til det tyske marked, og siden er både Holland og Frankrig fulgt efter. Og der er flere online markeder på vej som konsekvens af, at søstrene har sat turbo på virksomhedens digitale transformation:

”Vi har fået en overvældende velkomst med lanceringen af webshop på de fire store markeder. Lanceringen i Danmark lå allerede planlagt til marts før pandemien, men efter coronaens indtog og senest med den anden bølge over Europa, har vi skruet op for tempoet, og et par nye online-markeder venter lige om hjørnet. Det er dog kun en del af den digitale transformation, som vi befinder os i i Søstrene Grene lige nu. Den største del af arbejdet handler om at sikre en god synergi mellem de fysiske butikker og den digitale handel – og ikke mindst, at vi har de rette data og systemer til at understøtte denne udvikling, hvilket alt sammen skal give kunderne flere valgmuligheder og en bedre oplevelse,” fortæller Mikkel Grene.

Sidste årsresultat præget af tunge investeringer
Underskuddet, som blev en realitet ved udgangen af april, skal også ses i lyset af, at der er lavet store investeringer i forbindelse med virksomhedens digitale transformation, forklarer Mikkel Grene:

”Med accelerationen af vores digitale transformation har vi investeret massivt i de bedste systemer, og når man digitaliserer så ambitiøst, så koster det mange penge og mange interne ressourcer. Men med disse investeringer og vores strategi for omnichannel åbner vi op for flere vækstmuligheder, og vi begynder nu at kunne høste frugterne, hvor vi i sidste regnskabsår kun havde udgifterne. Vi har for eksempel ikke kun investeret i en webshop, men i en helt ny måde at vise vores produktkatalog på og inspirere kunderne online. Det har også bidraget til en øget omsætning i de fysiske butikker, fordi kunderne kommer med telefonen i hånden og gerne lige vil se og mærke konkrete produkter, de har set online.”

Derudover fortæller Mikkel Grene, at virksomheden også har investeret i at få kædens franchise- og joint venture-partnere godt gennem krisen, så de også står godt rustet til fremtiden. Dette er naturligvis også afspejlet i årets resultat: ”Vi har haft en meget tæt dialog med vores franchisetagere igennem hele krisen. Flere af dem har både fejret 10 og 15 års-jubilæum i Søstrene Grene. Det har været fantastisk at se, hvordan de har genopfundet sig selv under krisen og formået at få løst de udfordringer, der er kommet undervejs. Vores tætte og konstruktive dialoger med franchisetagere og vores øvrige samarbejdspartnere har været altafgørende for, at vi trods alt har fået håndteret krisen så flot, at vi allerede nu er tilbage på sporet med et stort set uændret antal butikker.”

Ny strategi med fokus på grøn omstilling og nyt butikskoncept
Men det er ikke kun digitaliseringen, der fylder i Søstrene Grenes fremtidige strategi. Den grønne omstilling står også højt på agendaen, ligesom en række Søstrene Grene-butikker har slået dørene op for et helt nyt butikskoncept:

”Vi har investeret i et nyt, endnu mere oplevelsesbaseret retailkoncept, som vi i øjeblikket tester af i en række udvalgte butikker i fem lande. Derudover har vi også sat fart på vores grønne omstilling, og det er noget, vi har fokus på i hele organisationen, i vores produktudvikling og ikke mindst i vores kommunikation. Vi ønsker, at vores kunder ved, at varer købt hos os er produceret på ansvarlig vis og med respekt for mennesker og miljø. Den tryghed skal selvfølgelig være en del af kundeoplevelsen hos Søstrene Grene,” fortæller Mikkel Grene og siger afslutningsvist:

”Så vi har gang i mange nye initiativer, der skal bringe os tilbage på vækstsporet. Vi har lært rigtig meget det seneste år på både godt og ondt og har måttet skære omkostningerne til. Vi er rykket tættere på vores kunder og partnere. Man kan sige, at vi har tabt stort på corona, men vi har også vundet noget, nemlig et nyt skarpere fokus og en mere agil, fremtidssikret, slankere og sundere virksomhed. Jeg vil faktisk sige, at vi står stærkere end nogensinde, når vi kigger ind i tiden efter coronakrisen. Vi glæder os til at jagte alle de spændende muligheder, der er for os i de kommende år og dermed til at give vores kunder en endnu mere vidunderlig oplevelse.”

Nøgletal (1.000 DKK):
Omsætning:
2019/20: 1.049.277
2018/19: 1.127.612
Resultat:
2019/20: (59.377)
2018/19: 31.126
Cashflow fra driften:
2019/20: 30.088
2018/19: (26.240)

Søstrene Grene er en dansk detailkæde, der ønsker at forskønne hverdagen med æstetiske designs, kreativitet, glæde og hygge. Søstrene Grene tilbyder et stort sortiment af produkter inden for kategorierne bolig og interiør, køkken, hobby og gør-det-selv, festartikler og gaveindpakning, skole og kontor, børn og leg samt sæson-produkter. Med et fornyende sortiment og skæve priser ønsker den familieejede virksomhed at skabe en vidunderlig verden, hvor gode fund kan gøres, og kreativiteten trives. Omdrejningspunktet for brandet er historien om de to karakterer Anna og Clara Grene; to ældre søstre der passioneret arbejder for at skabe små, vidunderlige lyspunkter i hverdagen. Inspirationen til søstrene er fundet i Grene-familien, der grundlagde Søstrene Grene i 1973, og som stadig ejer og driver virksomheden i dag. Søstrene Grene har mere end 240 butikker fordelt på 16 lande, og der åbner løbende nye.

For yderligere information, kontakt venligst:
Communication Manager, Malene Lund Jørgensen
E-mail: malene.lund@sostrenegrene.com