Søstrene Grene er tilbage på vækstsporet – drømmen om 500 butikker lever igen

On 27 October, 2021.

Et stort underskud sidste år er vendt til et solidt overskud hos den Aarhus-baserede detailvirksomhed. 30. april 2021 afsluttede Søstrene Grenes Holding et regnskabsår, som leverede et overskud på over 50 millioner trods corona-nedlukninger på flere markeder. Indeværende regnskabsår (2021/22) har også fået en lovende start, da de første fire måneder har givet det bedste resultat nogensinde i Søstrene Grenes historie.

”Regnskabsåret 2020/21 var endnu et udsædvanligt år for Søstrene Grene. Det var i høj grad præget af Corona men i særdeleshed også af flot omsætning efter genåbning af butikkerne. I de første 9 måneder af regnskabsåret styrede vi mod det bedste resultat nogensinde; kunderne strømmede ind i butikken, og de tog godt imod vores produktlanceringer og kollektioner. Men så kom anden nedlukning i december 2020, hvor der på nogle markeder var lukket ned helt frem til juni i år. Så Corona blev rigtig dyr for os, og vi har mistet en del potentiel indtjening. Men jeg er stolt over, at vi har formået at indhente den tabte omsætning fra sidste år, og så endda leveret et solidt overskud på mere end 50 millioner kroner før skat på trods af de svære omstændigheder. Jeg er imponeret over, hvor godt vores partnere og medarbejdere har håndteret den her krise. Jeg synes faktisk, at vi nu står stærkere end nogensinde,” siger Mikkel Grene, medejer og adminstrerende direktør.

Brugte Coronakrisen til at accelerere digital transformation
Coronakrisen satte også ekstra turbo bag Søstrene Grenes digitale transformation, fortæller Mikkel Grene:
”Vi havde oprindeligt planlagt at åbne webshop på seks markeder over en årrække på 3 år. Men 3-års-planen blev pludselig vendt til en 1 års-plan på grund af både den første og anden nedlukning. På den måde fik vi ud over den planlagte launch i Danmark i marts 2020 også åbnet webshop i Tyskland, Holland, Frankrig, Sverige og senest i Norge i marts 2021. Derudover er der også åbnet partner-drevne webshops i både Schweiz og på Island. Så på den måde er vores digitale transformation gået meget hurtigere end oprindelig tænkt, og jeg er godt tilfreds med, at det er lykkes på så kort tid. Vigtigst af alt så har vores kunder på de respektive markeder taget godt imod de nye webshops, som naturligvis har været uhyre vigtige salgskanaler for os på de lukkede markeder. Nu glæder jeg mig til at tage fat på de næste skridt på rejsen henimod at blive en ægte omnichannel-aktør.”

Årets resultat præget af opkøb
Årets resultat præget af opkøb Søstrene Grenes årsresultat er desuden præget af investeringer i butiksnetværket:
”Vi har valgt at købe os ind i en række af vores franchisetageres butikker og har dermed omdannet partnerskaberne til joint venture-butikker, hvor vi nu er medejere. Dette med henblik på at investere i fremtidig ekspansion, udvidelser og ombygning af butikkerne. Det er både den digitale transformation og den fysiske butik, der skal drive Søstrene Grenes vækst de kommende år, og derfor vil vi gerne støtte godt op om butikkerne oven på en turbulent periode,” siger Mikkel Grene.

Drømmen om de 500 butikker lever
Detailvirksomheden har nemlig store vækstplaner, og efter et par udsædvanlige Corona-år tør man igen drømme stort på hovedkontoret i Aarhus:
”Vi har sat gang i ekspansionsplaner, der betyder, at vi vil åbne mere end 100 butikker inden for de næste tre år. Det vil bringe os på flere end 350 butikker, og vi mener heller ikke, at 500 butikker er urealistisk på sigt. Der er masser af potentiale på en række markeder. Ud over åbning af flere butikker, vil vi også investere i ombygning og udvidelse af eksisterende butikker til vores nye butikskoncept Retail for the Senses, som inviterer kunderne indenfor til en helt særlig og sanselig butiksoplevelse. Vi har testet det nye koncept af i byer som Berlin, Helsinki, Utrecht og Trondheim, og kunderne har taget rigtig imod det,” forklarer Mikkel Grene.

Søstrene Grene sætter ansvarlighed øverst på agendaen
Samtidig med offentliggørelsen af årets resultat, lancerer Søstrene Grene en ny ansvarlighedsrapport for året 2020/21, som beskriver søstrenes ambitioner og initiativer på området:

”I år har vi lanceret en ny ansvarlighedsstrategi, hvor vi har stort fokus på den cirkulære tankegang i hele vores produktudvikling. Det er vores ambition, at flere og flere af vores produkter skal kunne bruges igen og igen. Vi vil også have fokus på, at materialerne kan genanvendes eller, at der anvendes genanvendte materialer i flere af vores produkter. Vi har også taget nogle vigtige beslutninger om udfasning af produkter af engangsplast, ligesom vi produkt for produkt arbejder på at minimere produktemballagen. Endnu flere Søstrene Grene-produkter vil desuden få en anerkendt certificering eller mærkning, som fx FSC®, GOTS, Svanemærket, OEKO-TEX® eller GRS, så vi på den måde kan gøre det nemmere for kunden at træffe et oplyst valg,” forklarer Mikkel Grene.

”Så med et stærkt digitalt set-up, store vækstdrømme og en ansvarlighedsstrategi, der er forankret i Anna og Claras verden, står vi stærkt rustet til fremtiden. Men vi skal hele tiden rykke os, så vi er der, hvor kunden ønsker, vi skal være. Vi har fået en fantastisk flot start på året, og vi forventer den bedste omsætning nogensinde i indeværende regnskabsår. Med de nuværende vækstplaner forventer vi, at omsætningen kan nå op på 3 mia. i 2023 (samlet retailomsætning, inkl. partnerbutikker og webshops, inkl. moms), hvor vi sidste år lå på 2 mia. Jeg er imponeret over, hvor hurtigt det er lykkes os at transformere og tilpasse vores virksomhed til en ny virkelighed under og efter Coronakrisen, og det er en af grundene til, at vi igen tør drømme stort,” slutter Mikkel Grene.

Læs Søstrene Grenes nye ansvarlighedsrapport for 2020/2021 her: https://sostrenegrene.com/da/ansvarlighed

Nøgletal*: (1.000 DKK)
Omsætning:
2020/21: DKK 1.217.949
2019/20: DKK 1.049.277
Resultat før skat:
2020/21: DKK 50.299
2019/20: DKK -57.323

*Søstrene Grenes regnskabsår løber fra 1. maj til 30. april det efterfølgende år.

Søstrene Grene er en dansk detailkæde, som siden 1973 har arbejdet på at forskønne og skabe glæde i hverdagen gennem fornyende og æstetiske designs, der inviterer til hyggelige stunder. Søstrene Grene tilbyder et stort sortiment af produkter inden for kategorierne bolig og interiør, køkken, hobby og DIY, festartikler og gaveindpakning, skole og kontor, børn og leg samt sæson-produkter. Kæden ejes og bestyres af grundlæggerfamiliens anden generation fra hovedkontoret i Aarhus, mens butikkerne primært drives på joint venture- og franchisebasis. Søstrene Grene har mere end 240 butikker fordelt på 15 lande og webshop i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig samt partnerdrevne webshops i Schweiz og på Island.

For yderligere spørgsmål, kontakt venligst:
Malene Lund Jørgensen, Head of Communication & PR
malene.lund@sostrenegrene.com / pr@sostrenegrene.com