50 år med Søstrene Grene: Store vækstplaner trods krisetider

On 13 February, 2023.

I år kan den Aarhus-fødte virksomhed Søstrene Grene fejre 50-års jubilæum, og på flere måder markerer milepælen den krisetid, som konceptet er vokset ud af. ”Vi skal ikke lade os skræmme af de turbulente tider men gribe de muligheder, der opstår til at sikre, at Søstrene Grene også er aktuel for vores kunder de næste 50 år,” siger medejer og CEO Mikkel Grene.

Høj inflation, energikrise og uro i verden. Ligesom i dag var 1970’erne på flere måder en turbulent tid, men krisetiden blev samtidig kimen til et koncept, hvor fokus var på at tilbyde kunderne en pause fra hverdagen. I højtalerne lød klassisk musik, lyset var dæmpet, og udstillet i rå trækasser var et sortiment håndplukket og indkøbt over hele verden. Fællesnævneren var, at produkterne ikke måtte koste mere, end de burde.

I år er det 50 år siden, at Søstrene Grene inviterede inden for i Anna og Claras vidunderlige verden første gang. I år kan virksomheden således fejre en milepæl, der blandt andet markeres med et nyt grafisk udtryk i butikkerne og online samt særlige produktlanceringer i anledning af jubilæet.

”Selvom der er sket meget i årenes løb, så er der rigtig meget ved Søstrene Grene, der er helt som, det var ved grundlæggelsen. Vi arbejder meget med, hvordan vi kan forblive tro mod vores DNA og værne om det koncept, vores forældre grundlagde, men samtidigt forny os og følge med tiden. Vores forældre var forud for deres tid, da de introducerede en selvbetjeningsbutik i Aarhus i 1973, og siden er Søstrene Grene vokset til det univers, som vi kender i dag, og som vi er meget stolte af,” siger medejer og CEO Mikkel Grene og fortsætter:

”Samtidig er vi taknemmelige for den opbakning, vi har fået både i Danmark og i udlandet gennem årene. Vi vil derfor også gerne benytte jubilæet som en anledning til at sende vores kunder en stor tak, for det er deres fortjeneste, at vi stadig er her i dag.”

Ser spændende muligheder

Den første Søstrene Grene-butik åbnede under navnet Søstrene Grenes Økonomimarked, og den var placeret på første sal i bygningen på strøget i Aarhus, hvor butikken har ligget lige siden.

Navnet skulle både fremhæve prisniveauet og en stemning inspireret af de markedspladser, som særligt Sydeuropa var kendt for på det tidspunkt. Samtidig betød inflationen og energikrisen i 1970’erne, at de lave priser var essentielle for konceptets berettigelse på det tidspunkt.

”Søstrene Grene er et koncept, der er vokset ud af en krisetid, og vi har altid gjort en dyd ud af at forsøge at vende disse kriser til vores fordel, fordi vores historie har lært os, at de byder på mange muligheder. En krise udfordrer status quo og giver anledning til at tænke nyt og innovere, og det er lettere at få ting til at flytte sig i krisetider, fordi der allerede er et opbrud – både helt konkret i markedet og mentalt hos medarbejderne,” siger Mikkel Grene og fortsætter:

“Det oplevede vi også under corona-krisen, hvor vi med en stor holdindsats og på rekordfart fik åbnet succesfulde webshops på flere markeder. Selvom detailbranchen er inde i en verdensomspændende krise lige nu, så prøver vi at se mulighederne i lige så høj grad, som vi har øje for truslerne og at søsætte nye vækstinitiativer. Vi skruer op for ekspansionen af fysiske butikker, og om nogle få år har vi en målsætning om at have 100 butikker i Tyskland, mens målet er at gå fra 5 til 50 butikker i UK inden 2027. Dernæst udvider vi vores onlineforretning og sortiment og forventer at kunne åbne webshops på yderligere 8 europæiske markeder inden for det næste år, og vi har lige færdiggjort en detaljeret plan for, hvordan vi skal nå en halv milliard i e-com omsætning inden for de næste år.”

Direktøren fortæller, at Søstrene Grene forventer at nå 3 milliarder i omsætning i år, og at det tal skal løftes til 4 milliarder indenfor yderligere 2-3 år (salg på alle kanaler, inkl. moms og franchisebutikker).

”Jeg ser nogle spændende muligheder for at øge vores markedsandele i disse tider, og en krise er altid en mulighed for at tage et nyt ryk på innovationen og forretningsudviklingen, hvilket kan være med til at sikre, at Søstrene Grenes univers også er attraktivt og relevant for vores kunder om 50 år. Vi skal fortsætte med at innovere både digitalt og i den fysiske butik. Samtidig ligger der en kæmpe opgave for os i forhold til at implementere vores omfattende ansvarlighedsstrategi, og på den front sker der jo også rigtig meget,” siger Mikkel Grene.

Vestjylland møder ballettens verden

Mikkel Grene ejer og driver virksomheden sammen med sin bror Cresten Grene, der er kreativ direktør og konceptansvarlig. Det var Mikkel og Crestens forældre, ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen, der grundlagde Søstrene Grene i 1973.

Mens Inger havde forretnings- og forhandlingssans fra hjemmet i Skjern, hvor hendes far var selvstændig, havde Knud Cresten baggrund som balletmester. Herfra kom inspirationen til flere elementer i Søstrene Grene-konceptet, som vi kender det i dag. Blandt andet den klassiske musik i højtalerne, de mørke vægge som kulisserne på et teater samt aktiv iscenesættelse af produkter via belysning, der skulle bidrage til at skabe en hyggelig stemning.

Butiksopstillingerne blev bygget op af de trækasser, som butikken dengang modtog dadler og figner i, for således at holde udgifterne til økonomimarkedet nede. Det er disse kasser, der siden blev inspirationen til de klassiske, rå trækasser, som i dag spiller en central rolle i indretningen af samtlige Søstrene Grene-butikker.

”Vejen til Søstrene Grene, som vi kender det i dag, har på mange måder været både finurlig og fyldt med overraskelser. Men jeg er overbevist om, at det er vores historie i kombination med butiksoplevelsen og de lave priser, der gør, at Søstrene Grene fortsat er aktuel i en tid som i dag. Kunderne vil fortsat gerne have en smule fornyelse i hverdagen, og det kan vi være med til at give til priser, hvor alle kan være med,” siger Mikkel Grene.

I dag har Søstrene Grene mere end 260 butikker fordelt på 16 europæiske markeder. Tyskland er detailkædens største marked med flere end 60 fysiske butikker.

Søstrene Grenes 50-års jubilæum markeres online, i de fysiske butikker og med særlige jubilæumsprodukter. Blandt andet lanceres en jubilæumste med smag af rose og granatæble, der er udviklet efter grundlægger Inger Grenes egen opskrift.

Milepæle i Søstrenes Grenes historie:

1973

Ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen åbner Søstrene Grenes Økonomimarked på 1. sal i Søndergade 11. Butikken kan kun tilgås gennem en passage, og der skal derfor noget særligt til, for at tiltrække besøgende fra gaden. Inger og Knud Cresten opfinder derfor et unikt butikskoncept, som skal appellere til sanserne. Aarhusianerne tager hurtigt butikken til sig, og den ender med at blive en destination for besøgende i Aarhus.

1975

Butik nummer to åbner i Vestergade 58 i Aarhus, som en miniudgave af butikken i Søndergade.

1989

Op i gennem 80’erne er der kun de to Søstrene Grene-butikker i Aarhus, indtil Søstrene Grene åbner i Søndergade i Herning i 1989, og lige derefter på Nytorv i Aalborg.

1992-1993

Søstrene Grene bliver Danmarkskendt, da den første butik i København åbner på Amagertorv. Året efter åbnes en butik i Vestergade i Odense, og så tager ekspansionen fart.

2005

Søstrene Grene åbner i Island som første butik i udlandet i 2005. Året efter åbnes den første butik i Norge.

2012

Mikkel Grene indtræder som CEO, og den internationale ekspansion tager for alvor fart. Årene herefter åbner Søstrene Grene butikker i bl.a. Tyskland, Frankrig, Holland, Sverige, England, Irland og Finland.

2020

Lige knap tre uger efter Danmark bliver lukket ned pga. COVID-19, åbner Søstrene Grene sin længe ventede webshop. Inden året var omme, havde Søstrene Grene åbnet webshops i Tyskland, Holland og Frankrig, og i starten af 2021 følger Sverige og Norge.

2022

Søstrene Grene lancerer et loyalitetsprogram uden rabatter i form af en app. I stedet for særtilbud får appens brugere eksklusiv adgang til kreative DIYs, gallerier med tips til styling, indretning, højtider og temafester samt interviews med spændende, kreative mennesker. Appen er i skrivende stund blevet downloadet mere end 300.000 gange.

Søstrene Grene kan fejre 50-års jubilæum.

50-års jubilæum thumbnail

50-års jubilæum

Find en tidslinje samt billeder af Søstrene Grenes historie fra 1973 til 2023.