12 ting du (måske) ikke vidste om Søstrene Grene

On 13 February, 2023.

I år kan Søstrene Grene fejre 50-års jubilæum, og i den anledning deles for første gang flere sjove anekdoter fra virksomhedens historie, som kun de færreste kender.

Kirkehynder, computerstrømper og scenetøj til Rolling Stones. Vejen til Søstrene Grene, som vi kender det i dag, har været både finurlig og fyldt med overraskelser.

I år runder den Aarhus-fødte virksomhed en milepæl og kan fejre 50-års jubilæum, hvilket markeres online, i de fysiske butikker og med særlige jubilæumsprodukter. Blandt andet lanceres en jubilæumste med smag af rose og granatæble, der er udviklet efter grundlægger Inger Grenes egen opskrift.

”Selvom der er sket meget i årenes løb, så er rigtig meget ved Søstrene Grene helt ligesom det var ved grundlæggelsen i 1973. Vores forældre var forud for deres tid, da de introducerede en butik med et selvbetjeningskoncept inspireret af markedspladsen, med elementer fra balettens verden, og hvor produkterne ikke måtte koste mere, end de burde. Det at gå på opdagelse var centralt, og det er det stadig i dag. Det er fortsat skattejagten, duftene, storytelling, den klassiske musik og den lille pause fra hverdagen, der er centralt for Søstrene Grene-konceptet, som vi kender det i dag, og som den første butik i Søndergade i Aarhus var kimen til,” siger kreativ direktør Cresten Grene, der er søn af grundlæggerne, og som i dag ejer og driver virksomheden sammen med sin bror Mikkel Grene.

I anledning af jubilæet inviterer Søstrene Grene til at komme bag kulissen og få indblik i detaljer om virksomheden og dens historie, som kun de færreste kender.

1. Økonomimarked med sydlandsk stemning

Søstrene Grene var ikke butikkens navn ved åbning i 1973, men derimod Søstrene Grenes Økonomimarked. Navnet skulle både fremhæve prisniveauet og en stemning inspireret af de markedspladser, som særligt Sydeuropa var kendt for på det tidspunkt. Samtidig var 1970’erne, ligesom i dag, en tid præget af høj inflation og energikrise, og derfor var de lave priser essentielle for konceptets berettigelse på det tidspunkt, butikken åbnede.

2. Kirkehynder finansierede åbning

Det var ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen, der grundlagde Søstrene Grene i 1973. Det var dog en helt anden type virksomhed, der gjorde det muligt at åbne butikken. I 1960’erne havde ægteparret nemlig en virksomhed, hvor de syede kirkehynder til de fleste kirker i Danmark, og det var denne forretning, der gav kapital nok til at parret kunne købe strøgbutikken i Aarhus, hvor de åbnede Søstrene Grenes Økonomimarked i 1973.

3. Den originale butik lå på 1. sal

Den første Søstrene Grene-butik åbnede på 1. sal i bygningen på Søndergade 11 i Aarhus. Butikken kunne kun tilgås via en passage og en knirkende trappe med 21 trin, og grundlæggerne var derfor bevidste om, at der skulle en særlig oplevelse – og gode priser – til at få kunderne op til butikken. Søstrene Grene har haft butik på adressen lige siden, men senere rykkede den dog på det lidt lettere tilgængelige stueplan. Disse år gennemgår butikken sin største renovering nogensinde,  og den forventes at kunne slå dørene op i slutningen af året.

4. Med inspiration fra ballet

Grundlægger Knud Cresten Vaupell Olsen var oprindeligt balletinstruktør, og det var fra denne verden, han fik inspirationen til flere elementer i Søstrene Grene-konceptet, som vi kender det i dag. Blandt andet den klassiske musik i højtalerne, de mørke vægge som kulisserne på et teater samt aktiv iscenesættelse af produkter via belysning, der skulle bidrage til at skabe en hyggelig stemning. Det skulle være en oplevelse at besøge Søstrene Grene, og samtidig skulle det være som at træde ind i et univers, der tilbød en pause fra hverdagen udenfor.

5. Trækasser fra dadler og figner

Inspirationen bag de klassiske, rå trækasser, som i dag spiller en central rolle i indretningen af samtlige Søstrene Grene-butikker, kommer af oprindeligt af en genbrugstanke. Dengang fik Søstrene Grene-butikken nemlig leveret dadler og figner i trækasser i forskellige mål, og for at holde udgifterne til økonomimarkedet nede, blev dadel- og figenkasserne genbrugt til at opbygge butiksudstillinger.

6. Står bag modebutikken Boutique 22

I 1966 åbnede ægteparret butikken Boutique 22, der var den første af sin slags til at forhandle moderigtigt teenagetøj uden for København. Inger Grene tegnede selv tøjet efter tidens nyeste strømninger fra Paris og London, og de havde egen systue med 32 ansatte. Butikken lå i lokalerne lige over for den placering, hvor Søstrene Grenes butik på Strøget i Aarhus ligger i dag.

7. Skabte scenetøj til Rolling Stones

Grundlægger Inger Grene var ret ukendt i offentligheden og sagde altid nej til at deltage i interviews, men hun var samtidig en af de mest betydningsfulde og nyskabende erhvervskvinder, vi har haft herhjemme. Hun var involveret i succesfulde og internationalt anerkendte virksomheder inden for blandt andet modetøj, garn og brugskunst. Et af højdepunkterne var, da hun designede og leverede scenetøj til Rolling Stones’ World Tour 1971, efter at have mødt dem på et hotel i København.

8. Idéen til populær teddy-stol var Inger Grenes

Inger Grene var en aktiv del af i både bestyrelsen og den daglige drift af Søstrene Grene frem til sin død i maj 2021. Hun havde sans for at opdage nye strømninger og var meget orienteret mod omverdenen og nye tendenser fra Paris, Milano og Japan, og det var også hende, der for fire år siden kom med idéen til teddy-stolen og spurgte, om det ikke var tid til at forny en gammel klassiker. Det blev det bedst sælgende produkt overhovedet i forårskollektionen det år.

9. Historien bag de to søstre Anna og Clara

Findes Anna og Clara? De to søstre fra Søstrene Grenes storytelling-univers har gennem alle år været omgivet af en smule mystik. For selvom Anna og Clara præsenteres som værter i Søstrene Grene, og indgår i stort set alt kundekommunikation både online og på skilte i butikkerne, så er de fiktive og findes ikke i virkeligheden. Men faktisk er historien om de to søstre baseret på to ældre søstre fra Grene-familien, og de var, ligesom Anna og Clara, forskellige på den måde, at den ene var kreativ æstetiker, mens den anden var praktisk og organiseret.

10. Brødre bag virksomheden i dag

I dag ejes og drives virksomheden af brødrene Grene, Mikkel og Cresten Grene, der er sønner af grundlæggerne. Mens Mikkel er CEO, er Cresten kreativ direktør og konceptansvarlig, og de har – ganske som Anna og Clara – hvert deres fokus i virksomhedens drift og udvikling.

11. Strømper storhit i 90’erne

Begge brødre er vokset op med Søstrene Grene, og kan ikke huske et liv uden Anna og Clara-fortællinger, butiksopstillinger og vareindkøb. I brødrenes tidlige 20’ere hjalp de desuden til i virksomheden ved at designe strømper i forskellige farver og mønstre, der var en meget populær vare hos Søstrene Grene i 1990’erne. Mens Cresten fik idéer til motiver, satte Mikkel det op på sin computer, som så kunne deles med producenten. Derfor kom strømperne til at hedde ”computerstrømper”.

12. Danmark er ikke det største marked

Selvom Søstrene Grene er grundlagt i Danmark, så er Danmark ikke det land, hvor der findes flest Søstrene Grene-butikker. Det er nemlig Tyskland, hvor der i dag er flere end 60 butikker, i modsætning til 53 danske butikker. Island var det første marked uden for Danmark, hvor Søstrene Grene åbnede butik i 2005. I dag har den folkekære detailkæde mere end 260 butikker fordelt på 16 europæiske lande.

Milepæle i Søstrenes Grenes historie:

1973

Ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen åbner Søstrene Grenes Økonomimarked på 1. sal i Søndergade 11. Butikken kan kun tilgås gennem en passage, og der skal derfor noget særligt til, for at tiltrække besøgende fra gaden. Inger og Knud Cresten opfinder derfor et unikt butikskoncept, som skal appellere til sanserne. Aarhusianerne tager hurtigt butikken til sig, og den ender med at blive en destination for besøgende i Aarhus.

1975

Butik nummer to åbner i Vestergade 58 i Aarhus, som en miniudgave af butikken i Søndergade.

1989

Op i gennem 80’erne er der kun de to Søstrene Grene-butikker i Aarhus, indtil Søstrene Grene åbner i Søndergade i Herning i 1989, og lige derefter på Nytorv i Aalborg.

1992-1993

Søstrene Grene bliver Danmarkskendt, da den første butik i København åbner på Amagertorv. Året efter åbnes en butik i Vestergade i Odense, og så tager ekspansionen fart.

2005

Søstrene Grene åbner i Island som første butik i udlandet i 2005. Året efter åbnes den første butik i Norge.

2012

Mikkel Grene indtræder som CEO, og den internationale ekspansion tager for alvor fart. Årene herefter åbner Søstrene Grene butikker i bl.a. Tyskland, Frankrig, Holland, Sverige, England, Irland og Finland.

2020

Lige knap tre uger efter Danmark bliver lukket ned pga. COVID-19, åbner Søstrene Grene sin længe ventede webshop. Inden året var omme, havde Søstrene Grene åbnet webshops i Tyskland, Holland og Frankrig, og i starten af 2021 følger Sverige og Norge.

2022

Søstrene Grene lancerer et loyalitetsprogram uden rabatter i form af en app. I stedet for særtilbud får appens brugere eksklusiv adgang til kreative DIYs, gallerier med tips til styling, indretning, højtider og temafester samt interviews med spændende, kreative mennesker. Appen er i skrivende stund blevet downloadet mere end 300.000 gange.

Søstrene Grene kan fejre 50-års jubilæum.

50-års jubilæum thumbnail

50-års jubilæum

Find en tidslinje samt billeder af Søstrene Grenes historie fra 1973 til 2023.